Naše škola
Krátce představujeme naši školu
Základní škola Horní Beřkovice je umístěna ve dvou starších budovách. V menší budově jsou učebny 1. a 2. třídy a v suterénu školní družina. V hlavní školní budově se nacházejí učebny pro žáky od 3. do 9. třídy, tělocvična, školní dílna a počítačová učebna s 28 počítači.
Školní jídelna je žákům školy k dispozici v areálu mateřské školy v obci. Školní družina se nachází v suterénu školičky.
Školu navštěvuje cca 200 žáků nejen z Horních Beřkovic, ale i z přilehlých obcí. Většina žáků do školy dojíždí, vyučování začíná v 7,40 a končí nejpozději ve 14 hodin v návaznosti na dopravní spojení.
Výuka probíhá podle "Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání Základní škola Horní Beřkovice".
Funkci výchovné poradkyně vykonává p. učitelka Ullmanová. Škola spolupracuje s PPP Roudnice nad Labem, s PPP Mělník a s SPCLitoměřice.
Od třetího ročníku se učí žáci cizí jazyk - angličtinu. Jako povinně volitelné předměty jsou do výuky na druhém stupni zařazovány další cizí jazyky /němčina nebo ruština/ a informatika.
Při výuce na prvním i druhém stupni využívají učitelé různé vyučovací pomůcky, materiály z výukových a vzdělávacích portálů a výukové programy firem Terasoft, Didakta, Silcom atd.
Žáci naší školy se pravidelně účastní různých sportovních akcí, vědomostních soutěží a olympiád.
Na škole funguje po vyučování několik kroužků - Kytarový kroužek, Pohybové hry, v rámci DDM Trend Roudnice nad Labem také kroužek taneční kroužek a hokejbal.
Probíhá rovněž výuka hry na klávesy, kytaru a flétnu v rámci pobočky hudebního oboru ZUŠ Roudnice nad Labem.
Opakovaně se jako škola přihlašujeme na různé výzvy "Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschpnost" tak,abychom mohli čerpat peníze z EU na modernizaci ICT, vzdělávání pedagogů, doučování žáků a na další aktivity.
Rekonstrukce školy
Již řadu let prochází naše škola rozsáhlou rekonstrukcí.
Vnitřní i venkovní prostory školní družiny postupně vybavujeme vhodnými hracími prvky pro děti.
Učitelé a žáci děkují všem sponzorům, kteří věnují naší škole věcný nebo finanční dar . Tyto dary využíváme ke zlepšení prostředí školy a školní družiny nebo k zajišťování různých akcí.
Letmý pohled do historie
Pravidelné vyučování ve škole v Horních Beřkovicích začalo 1. října 1912 ve 3 třídách o celkovém počtu 148 žáků. Učitelský sbor byl tehdy čtyřčlenný: A. Navrátil jako řídící učitel, V. Běhounek, J. Kepl a M. Hofbauerová.
Během 1. světové války se vyučovalo redukovaně ve 2 třídách, žactvo i učitelé upisovali válečné půjčky, sbírali materiál pro válečné účely, problémy byly s vytápěním učeben a nedostatkem papíru. Po vzniku našeho samostatného státu se začaly měnit rakousko- uherské učební osnovy a dochází k postupnému odcírkevnění školy.
V roce 1919 - 1920 se opakovaně jednalo ohledně zřízení školy občanské (později přejmenované na školu měšťanskou). K jejímu založení došlo 21.9.1920. Až do roku 1927 působily v obci odděleně obě školy - škola obecná a škola občanská.
Měšťanská škola se velice rychle rozvíjela, až do roku 1948 byla určitou obdobou dnešního 2. stupně.
2. světová válka se projevila kupříkladu častými změnami v učitelském sboru, činnost školy však přerušena nebyla a tradice dobré práce pokračovala až do osvobození v květnu 1945. Škola navíc zajišťovala výuku v tzv. střední škole hospodářské pro žáky od 14 do 17 let. Do vyučování byla zařazena místo dějepisu výuka německého jazyka, pro český jazyk byly vypracovány seznamy nezávadných českých literárních děl, v zeměpisu se vyučovalo o Velkoněmecké říši. Všichni učitelé museli být přezkoušeni ze znalosti německého jazyka. Tak jako za 1. světové války museli žáci sbírat druhotné suroviny a léčivé byliny ve prospěch válčícího Německa. Někteří učitelé byli totálně pracovně nasazeni, profesor A. Bareš byl zatčen za protifašistický odboj a vězněn v koncentračním táboře.
Po osvobození Československa od německé okupace byly neprodleně zahájeny práce na obnově školství. Při vyučování byl kladen důraz na nápravu křivd a nedostatků z protektorátního období. Do měšťanské školy je přeřazeno žactvo, kterému po 6 předchozích letech bylo toto vzdělání odepíráno.
Dne 3. září 1945 je slavnostně zahájen nový školní rok opět na obecné a měšťanské místní škole. Během září a října dochází k častým změnám v učitelském sboru, mnozí učitelé si doplňují vzdělání v různých kurzech, avšak školy již žijí intenzivní prací a mají velký podíl na kulturním životě obce.
Od školního roku 1947 - 1948 je zapisována historie školy do v pořadí již 4. dílu školní kroniky. Obecná škola je nouzově umístěna v obecním domě, měšťanská škola ve vlastní budově od roku 1912. Do měšťanské školy chodí žáci celkem z 11 obcí. Do školy jsou zakupovány peněz za sběr a z brigád dražší učební pomůcky a je budována školní knihovna.
Po únoru 1948 došlo k řadě změn a reforem v celém školství. Všechny školy se staly státními, všechny jejich stupně dostaly jednotný ideový základ. Vyučovat se začalo podle nových závazných učebních osnov. Byly zavedeny nepovinné předměty a různé zájmové kroužky. Dobrovolně bylo možno navštěvovat školu mateřskou, od 6 do 11 let pětitřídní školu národní a od 11 do 15 let 2. stupeň povinného vzdělávání - školu střední, která nahradila školu měšťanskou.
Od září 1949 dochází k dalšímu nedostatku prostor, vyučuje se v kabinetě, tělocvičně a stále ještě v budově MNV, kde jsou umístěny dvě třídy národní a jedna třída střední školy. Pro učitele jsou pořádána různá politická školení, začínají se slavit dny čekoslovensko - sovětského přátelství a podporována je výuka ruského jazyka.
V červnu 1951 se konají první závěrečné zkoušky žáků IV. ročníku střední školy, od září je však národní a střední škola spojena v devítiletku.
Na základě dohody s ředitelstvím školy je založen pionýrský oddíl. Probíhají školní oslavy výročí VŘSR, Dne armády, Mezinárodního dne žen a jiné. Mezi žáky jsou prováděny nábory do hornictví a pro kovoprůmyslové odbory. Učitelé a žáci nejstarších ročníků se účastní různých brigád v zemědělství i ve výrobě.
V dubnu roku 1953je schválen nový zákon o školské soustavě a o vzdělávání učitelů. Postupně je zaváděno polytechnické vzdělání a objevuje se idea, že veškerá mládež má v budoucích letec h získat středoškolské vzdělání. Stavebními úpravami školní budovy byly získány další učebny - škola měla v roce 1953 - 1954 9 tříd( z toho 2 stále ještě ve staré budově ), 254 žáků, 11 učitelů, 1 školníka a uklízečku. Pionýrská skupina měla 106 pionýrů v 5 oddílech. Školní práce je velmi pestrá, výuka je doplňována exkurzemi a akcemi nejrůznějšího charakteru. Začíná se lépe využívat školní pozemek a suterénu se buduje improvizovaná školní dílna.
Koncem roku 1957 se začíná připravovat výstavba pomocné školní budovy (tzv. školičky).
1. 10. 1958 se nově postavená budova školičky otevírá. Velký rozmach nastává také v oblasti mimoškolní zájmové činnosti žáků )besídky, sportovní akce, přehlídky STTM a jiné). Rok 1960 byl rokem velkých změn v rámci školství v celé republice - od 1. září 1960 dostávají všichni žáci všech stupňů zdarma učebnice.
V letech 1961 až 1971 je nejvýznamnější změnou zrušení politického okresu Roudnice nad Labem. Obec Horní Beřkovice se ocitá na okraji okresu i kraje. Počet žáků školu se zvyšuje, vyučuje se v 10 třídách prakticky všude, kde je to možné. Rozvíjí se spolupráce mezi státním statkem a Psychiatrickou léčebnou - zejména v oblasti údržby a drobných oprav materiálního vybavení školy. Podpora školy ze strany místního MNV je v tomto období velmi špatná. Škola se snaží co nejlépe plnit svěřené úkoly, absolventi posledních ročníků se velmi dobře uplatňují na středních školách a učilištích.
Politické události roku 1968 se odrazily také v činnosti naší školy. Došlo k velké výměně členů učitelského sboru, ředitelé škol, jejich zástupci i běžní učitelé byli opakovaně politicky prověřováni. Při vyučování byla velká pozornost kladena na plnění ideově politických cílů. Každá oslava nějakého výročí byla kontrolována z hlediska ideového zaměření.
V roce 1972 začíná dlouhodobá generální oprava uvnitř školní budovy. Ředitelkou školy se stává p. Světla Himlová- Somerová. Zasedání ÚV KSČ roku 1973 je věnováno problematice školství a byl vytyčen dalekosáhlý rozvojový program program, který začal roku 1976 postupným zaváděním zcela nových učebních osnov. Učitelé byli stále odborně a politicky proškolováni. Vedení školy dbalo na to, aby byla zajištěna výuka i zaostávajícím žákům, byla sledována péče o děti z dělnických a rolnických rodin. Kulturní život školy byl bohatý a věrný zdejší tradici (zájezdy do divadel, vlastní zájmové kroužky, koncerty aj.).
V roce 1975 zakládá učitel českého jazyka a dějepisu J. Gregor Klub mezinárodního přátelství, který patřil po dobu zhruba 15 let mezi nejlepší v celém kraji.
Období 1978 až 1988 lze považovat za neuspokojivé v oblasti řešení materiálně technických podmínek práce školy. Škola se také až do roku 1987 potýkala s nedostatkem dostatečně kvalifikovaných učitelů.
Události roku 1989 urychlily řešení vleklých a kumulovaných problémů zdejší školy. Podařilo se konsolidovat kolektiv pracovníků školy, vyřešit částečně problém školní družiny a jídelny. Zlepšit stav vnitřních prostor školy a zlepšovat materiálně technické vybavení.